Tio tips för att få betalt

Tio tips för att få betalt för obetalda kundfordringar

Företag upplever ofta svårigheter med att få betalt för en del obetalda kundfordringar. De har ofta inte själva professionell kreditbevakning och saknar egen kraft att utmana stora organisationer på betalningen av fakturor. Detta betyder dock inte att man inte kan göra något åt situationen. Det finns åtgärder som kan vidtas för att få betalt i tid och att sena eller uteblivna betalningar inte blir ett hot mot affärsverksamheten. Här ger vi våra bästa tips!

1

Behandla sena betalningar som ett allvarligt problem.
Först och främst är det viktigt för företag att se frågan om sena betalningar som en prioriterad fråga. En försäljning är inte en försäljning om varan inte är betald.

2

Utred alltid en potentiell kund
Innan du åtar dig nytt arbete för en kund, bör du alltid ta kreditupplysning för att försäkra dig om att du inte har att göra med en dålig betalare.

3

Sätt en kreditgräns
För att få, eller behålla en order, är det vanligt att företag ger kunder den kredit de begär. Detta riskerar dock att skapa problem med sena betalningar. Företag bör enbart gå med på det kreditbelopp de själva bedömer är en rimlig risk.

4

Ange betalningsvillkoren
Företag skall alltid tydligt ange sina betalningsvillkor. Fakturan skall inkludera det specifika datum när fakturan förfaller till betalning, eventuell rabatt vid tidig betalning för att uppmuntra snabb betalning, och tydligt avisera eventuella tilläggskostnader som frakt innan ett kontrakt undertecknas.

5

Regelbunden övervakning av konton
Det är viktigt för företag att ha kontroll över betalningssituationen och att etablera ett handlingsschema för att få betalt så snabbt som möjligt. Så fort en fordran förfallit till betalning, skall en betalningspåminnelse skickas. Alternativt bör kunden kontaktas för att fastställa anledningen till förseningen samt att göra kunden uppmärksamt på vikten att betala i tid.

6

Ta tidigt personlig kontakt
Det är mer personligt och effektivt för företag att driva in sina fordringar per telefon. Den person som ringer och driver in bör fråga om anledningen till förseningen och få ett löfte om när pengarna sätts in på kontot. Uppföljning skall ske om betalningen inte kommer på utlovat datum.

7

Red ut förfrågningar
För att se till att en enstaka fråga om fakturan inte fördröjer betalningen av hela fakturan, bör företag identifiera och lösa frågor eller invändningar från kunden så snart fakturan förfallit till betalning.

8

Agera – Kom inte bara med tomma hot
Tomma hot uppnår sällan någon betalning. Företag måste vara villiga att tala om för kunden vilken åtgärd de tänker vidta och sedan vara beredda att utföra dem.

9

Undvik fler fordringar genom att stoppa kunden
När väl en gång en fordran blir väsentligt försenad, blir det enda sättet att mildra förlusten att stoppa vidare arbete eller leveranser till kunden. Förutom att denna åtgärd begränsar ytterligare fordringar, kommer åtgärden att förstärka problemets allvar.

10

Att göra det lätt för sig förbättrar inte indrivningen av kundfordringar
Närhelst det är möjligt bör företag anställa en egen professionell kreditbevakare för att förbättra indrivningen av fordringar. Det ökar chanserna att få betalt, och i tid. Men, när inte detta är möjligt bör man ha ett nära samarbete med en professionell kreditbevaknings- och inkassobyrå.