Vanliga frågor & svar

Vanliga frågor och svar om kundfordran, inkasso m.m.

 

Vad vi gör för dig?

Vi hjälper dig som företagare att få betalt för obetald kundfordran där kunden inte vill inge betalning utan att det kostar dig något mer än ansökningsavgiften till Kronofogdemyndigheten eller tingsrätt.

Vilken risk tar jag som fordringsägare?

Du kan aldrig förlora mer än den ansökningsavgift som betalats till Kronofogdemyndigheten eller tingsrätt.

Vad är en giltig kundfordring?

Kravet för att en obetald kundfordran ska kunna anses giltig att gå vidare med till Kronofogdemyndighet eller tingsrätt är att det finns en dokumenterad beställning från kunden och att det finns en utställd och förfallen faktura till kunden.

Vad måste jag göra som fordringsägare?

Du behöver bara skicka in dokumentation på att du har en giltig kundfordran och betala fakturan från den myndighet till vilken ansökan lämnats. Vi inleder de rättsliga åtgärderna och fullför den rättsliga hanteringen där vi sköter all kontakt med Kronofogdemyndigheten och Tingsrätt inklusive medling, förhandling och förlikning.

Vad är det normala förfarandet?

Först gör vi en inledande bedömning av fordran och dina chanser att få betalt. Det kan vara kontroll av kreditvärdighet och betalningsförmåga, och eventuella invändningar och skäl som kunden har mot hela eller delar av fordran. Efter bedömning av ärendet tar vi kontakt med kunden och uppmanar att reglera fordran inom fastsatt frist och varslar samtidigt om de åtgärder som vidtas vid utebliven betalning. De normala åtgärder som vi vidtar om fordran inte regleras är betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten och/eller ansökan om stämning i tingsrätt. Vi för dialogen med kunden från att vi startat ett ärende till dess att det avslutas.

Min kund bestrider fordran, vad betyder det för mig?

Om en invändning är ett bestridande eller inte avgör på vilket sätt den fortsatta handläggningen ska ske. En bestridan innebär inga begränsningar för den fortsatta handläggningen så länge det finns en grund för kundfordran. En bestridan medför däremot att fordringsägaren enligt god inkassosed inte bör skicka inkassokrav utan istället ska vända sig till domstol.

Om inkassokrav redan är skickat, säger reglerna för god inkassosed att fordringsägaren (eller dennes ombud) inte får vidtaga fortsatta inkassoåtgärder (t ex ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten).

Obetald kundfordran till inkasso

Vad räknas som en giltig bestridan?

För att bestridandet ska vara giltigt ska det vara en “invändning i sak”. Med detta menas att skälet för bestridan är sådant att det skulle kunna innebära att fordringsägaren – helt eller delvis – förlorar sin rätt att kräva betalt.

Invändningar som inte räknas som ett bestridande är att t.ex. “jag har inga pengar”, “jag har varit bortrest” eller “det är inte jag som betalar fakturorna”.

Huruvida fordringsägaren anser att skälet för en bestridan är felaktigt saknar betydelse – det är upp till relevant domstol att avgöra saken. Exempel på giltiga skäl är; “jag har inte beställt” och “jag har erhållit felaktig leverans”. Även om skriftlig beställning finns så gäller ändå det första exemplet som giltig bestridan. Fordringsägaren är därmed tvungen att vända sig till tingsrätt med en stämningsansökan mot kunden. En förenkling för en fordringsägare i detta fall är de särskilda reglerna i rättegångsbalken som behandlar möjligheterna till tredskodom vid skriftliga fordringsbevis.

Notera att giltigheten av en kundfordran inte prövas av Kronofogdemyndigheten om bestridan gäller ansökan om betalningsföreläggande. Oavsett vilka skäl som anges eller om inga skäl anges på bestridan, så hanteras det som en bestridan och Kronofogdemyndigheten överlåter till fordringsägaren (eller dennes ombud) att avgöra om Kronofogdemyndigheten ska lämna över ärendet till tingsrätt för fortsatt handläggning.

Vill du veta mer?

Kontakta oss för att få mer detaljerad information om våra tjänster och hur vi kan hjälpa dig.